Elevator pitch este un concept popular peste hotare, dar nu este foarte cunoscut in Romania. El reprezinta un discurs foarte scurt, de maximum 30 de secunde, in care poti explica cuiva cine esti, cu ce te ocupi, care este scopul tau, ce loc de munca iti doresti sa obtii sau ce colaborare de business vrei sa incepi. Tehnica este intens folosita de modelele de videochat, care stiu ca primele 30 de secunde sunt vitale pentru a convinge membrii sa se angajeze in sesiuni online cu ele.
Practic, aceasta este o modalitate prin care poti stabili o relatie fie ca este personala sau profesionala. Prin intermediul acestui discurs, poti reusi sa captezi atentia interlocutorilor, fapt care poate duce pe viitor la o relatie personala sau la un job profitabil, asa cum este cel din videochat.
Daca iti vei construi un elevator pitch eficient, fie ca esti model de videochat, fie ca ai orice alta profesie, vei putea atrage atentia oricarei persoane in intervalul de timp necesar unui lift pentru a te duce la destinatie. Poate ca 30 de secunde ti se pare un interval extrem de scurt in care sa vorbesti despre calitatile tale, dar adevarul este faptul ca, in prezent, majoritatea oamenilor sunt grabiti si nu dispun de timpul sau de rabdarea necesara pentru a asculta un discurs mai lung.
De aceea, ar trebui sa stii ce sa spui intr-un timp atat de scurt, astfel incat sa le starnesti interesul. Iata cum sa te prezinti in 30 de secunde in orice imprejurare:
- Primul sfat pe care ti-l ofera un model de videochat este sa vorbesti scurt si la obiect despre atuurile tale. Interlocutorul trebuie sa inteleaga inca de la inceput ce calitati te recomanda sau in ce mod ai putea imbunatati activitatea pe care o desfasoara firma lui.
- Dintr-un elevator pitch nu pot sa lipseasca exemplele. Modelele de videochat sustin ca pentru ca atuurile despre care ai mentionat sa fie credibile, este important sa oferi cateva exemple concrete. Spune-i interlocutorului cum te-ai folosit de aceste calitati pentru a-ti indeplini obiectivele.
- Nu iti lungi discursul - este un alt sfat primit de la modelele de videochat cu experienta. Atunci cand trebuie sa captezi atentia cuiva intr-un timp atat de scurt, nu uita sa fii concis. Un elevator pitch trebuie sa cuprinda pana la 4-5 propozitii. Asadar, acesta trebuie sa fie scurt si la obiect, deoarece, in caz contrar, exista riscul ca interlocutorul sa se simta plictisit. Abia apoi, daca acesta este interesat sa afle mai multe detalii despre tine, poti elabora un discurs lung, in care sa explici in detaliu tot ce stii sa faci.
- Pentru a construi un elevator pitch bun, modelele de videochat au grija sa se documenteze si sa se pregateasca in prealabil pentru interactiunea cu viitorul interlocutor. Este important sa ai un discurs la baza pe care sa il adaptezi in functie de persoanele cu care relationezi. De aceea, in cazul unui interviu de angajare sau a unei colaborari de afaceri, este esential sa te documentezi inainte despre intelocutor sau despre compania pe care o reprezinta.
- Poti adauga discursului tau o nota personala. Modelele Studio-20 te sfatuiesc ca, atunci cand iti construiesti un elevator pitch, sa dezvalui ceva si despre personalitatea ta. De exemplu, poti mentiona o activitate pe care iti face mare placere sa o desfasori in timpul liber.
- Mai tarziu, ofera-i interlocutorului mai multe detalii despre tine sau despre propunerea ta. Daca acest discurs este creat pentru a obtine o oferta de business sau jobul mult visat, atunci poti continua munca de persuasiune prin intermediul unui e-mail in care sa oferi mai multe detalii despre tine.